Zink: Mandens tilskud til styrke og sexlyst

Zink har betydning for over 300 forskellige enzymer i din krop, og gør det bl.a. muligt for mænd at producere testosteron, det vigtigste kønshormon for sexlyst, kropsbehåring, dyb stemme og stærke muskler.

Stoffet er et vigtigt mineral, der findes i hele kroppen, og som blandt andet også sørger for, at immunforsvaret og stofskiftet fungerer som det skal.

Studier af zink-tilskud og mænd

En undersøgelse af unge mænd fra 1996 viste en klar sammenhæng mellem zink- og testosteronniveauer. Deltagerne blev sat på en diæt, der bestod af en meget lille mængde zink, og udviklede efterhånden en betydelig zinkmangel. Samtidig så man, at testosteronniveauet i kroppen faldt med næsten 75 procent efter 20 uger på en zinkfattig diæt.

I den samme undersøgelse så man også på zink-tilskud hos ældre mænd. Konklusionen var, at testosteronniveauet mere eller mindre fordobledes ved hjælp af indtag af et zink-tilskud.

Læs også: Alt om at blive liderlig: Din (hede) guide til større sexlyst

Deltagerne i undersøgelsen modtog 459 umol (30 mg) zink. T8 indeholder 20 mg zink.

Hvad er sammenhængen mellem zink og testosteron?

Den nøjagtige sammenhæng mellem zink og testosteron kendes ikke, men mineralet ser ud til at påvirke cellerne i testiklerne, som producerer testosteron. På den måde hjælper zink med at opretholde normale testosteronniveauer i blodet.

Zink er helt afgørende for kroppen, både for celledelingsprocessen og for immunsystemets normale funktion. Det er også zink, der ved hjælp af enzymer nedbryder mad og andre næringsstoffer i kroppen.

Du kan få zink i mad ved at spise en sund og varieret kost med zinkholdige fødevarer. Mineralet findes også som zink-tilskud, fx. i form af zink-tabletter eller i kosttilskud hvor mineralet kombineres med andre gavnlige ingredienser for den ønskede effekt.

Sådan fungerer zink i kroppen

Kroppen kan ikke selv producere zink, så det er vigtigt at tilføre zink gennem kosten eller via et kosttilskud.

Læs også: Rigtig mandemad, som booster din testosteron!

Du finder bl.a. zink i fuldkorn og nødder, men det optages lettest fra proteinrige animalske fødevarer som kød, fisk, æg og mejeriprodukter.

Østers: Du kan få zink i maden eller fx. zink-tabletter
Zink i mad: Østers er en god kilde til zink.

Gode ​​kilder til zink:

  • Østers
  • Krabbe
  • Fuldkorn
  • Brød
  • Yoghurt
  • Nødder
  • Havregryn
  • Svinekød
  • Bønner
  • Kylling
  • Bøf
  • Kosttilskud

Anbefalet dagligt indtag

For voksne mænd er den anbefalede daglige dosis zink 9 mg, og for kvinder 7 mg.

Kosttilskud med zink

T8 dækker din daglige dosis zink, i tillæg til magnesium og vitamin B6.

Zink bidrager med at opretholde normale testosteronniveauer i blodet, immunsystemets normale funktion og bidrager også til normal fertilitet og reproduktionsevne. Magnesium og vitamin B6 hjælper med at reducere træthed og udmattelse.

Prøv T8 i 60 dage

50% RABAT – KUN 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.