Sådan får du mere energi: Din hurtige guide til overskud

Er du træt og ugidelig næsten hele tiden, uden rigtig at forstå hvorfor? Her får du de tips, der giver dig det energikick, andre bliver misundelig over.

Hvis din hverdag består af fulde kaffekopper, højt tempo, kronisk gaben og en masse stress, er du langt fra alene.

I yderste konsekvens taler vi om udbrændthed, en tilstand der rammer 25 % af danskerne på et givet tidspunkt. Men for de fleste af os er det ikke SÅ alvorligt, men tværtimod bare en følelse af vedvarende mangel på energi.

I denne artikel viser vi dig, hvad du kan gøre for at få din energi tilbage. Ofte er der ikke så mange tilpasninger i livet.

1. Stress – og folkefjende

Vi kan godt lide at høre, at vi skal trække vejret med maven, men det er lettere sagt end gjort, når det regner fra alle sider på samme tid.

Ifølge forskning offentliggjort i Journal of the American Medical Association, 80 % af alle lægebesøg skyldes stressrelaterede problemer. Vi kan roligt konstatere, at stress er vores største fjende af folket, når det kommer til at løbe tør for energi.

Kronisk forhøjede stressniveauer tvinger dine binyrer til at arbejde i højt gear. Resultatet er høje niveauer af stresshormonerne kortisol, adrenalin og noradrenalin.

hvordan få mer energi stress

Det er de samme hormoner, som udskilles, når man oplever en farlig situation, og kroppen så kommer i en tilstand, der kaldes kæmp eller frygt “fight or flight”. Kroppen reagerer altså på samme måde, som hvis du havde en vred løve efter dig.

LØSNING:

Prøv at kontrollere din stress med simple vejrtrækningsøvelser, der slukker for det sympatiske (kamp eller flugt) nervesystem. Du kan prøve meditation, rolig yoga, massage. Derudover skulle både qigong og tai chi være effektive til at øge energi og velvære.

Blot 5-10 minutter af enhver af disse øvelser kan berolige din hjerne og hjælpe din krop med at håndtere stress.

2. Læg dig en plan

En almindelig årsag til vedvarende træthed og lav energi er simpelthen, at du påtager dig mere, end du kan klare. Det kan være et arbejde, men det kan også være familiemæssige eller andre sociale forpligtelser.

Tal fra Avonova viser, at det især er tidspres, der gør, at vi føler os stressede på arbejdet.

Hele 42 % melder om for lidt tid, 36 % klager over manglende ressourcer, mens 26 % finder effektivitetskrav udfordrende.

LØSNING:

Prøv at få et overblik over hele dagen. Lav en plan og prioriter, hvad der er dagens vigtigste opgaver. På den måde får du sorteret opgaver efter “vigtige” og “mindre vigtige”.

Vær ikke bange for at bede om ekstra hjælp, uanset om det er på arbejde eller privat, hvis det er nødvendigt.

3. Vær aktiv 

Studier viser at du sover bedre efter træning. I løbet af dagen bør du derfor forsøge at komme i fysisk aktivitet for blandt andet at øge dopaminniveauet i hjernen.

  • Regelmæssig fysisk aktivitet styrker musklerne og øger udholdenheden.
  • Motion bringer ilt og næringsstoffer til cellerne og hjælper det kardiovaskulære system til at fungere mere effektivt. Og når din hjerte- og lungekapacitet er styrket, har du mere energi i løbet af dagen.
  • Aerob træning får kroppen til at udskille endorfiner. Disse kemikalier hjælper os med at holde os vågne. Bare pas på ikke at træne 1-2 timer før sengetid, så kan du have problemer med at falde i søvn.

LØSNING:

Find sneakersene frem og gør noget, du synes er sjovt!

4. Få nok søvn 

Sover du dårligt, er det ikke så mærkeligt, at du både føler dig træt og mangler energi i løbet af dagen. God søvnkvalitet er vigtig for vores helbred. Skab gode søvnrutiner, så du får mere energi og overskud i hverdagen.

LØSNING:

  • Sørg for at træne regelmæssigt (se forrige punkt!)
  • Stå op fra sengen, hvis du ligger og sover i mere end 20 minutter
  • Undgå at sove i løbet af dagen (hvis du absolut SKAL have en powernap, så sørg for at den ikke varer længere end 20 minutter)
  • Løs eventuelle problemer og bekymringer i god tid før sengetid

5. Mad der giver dig energi

Mad har den effekt på os, at vi både kan blive meget trætte, eller simpelthen få MERE energi. Tag et kig på, hvad du spiser i løbet af ugen, og se, om du spiser mange tunge fødevarer, der er svære at fordøje.

LØSNING:

Både dit blodsukker og dit energiniveau har gavn af fødevarer med et lavt glykæmisk indeks (GI), altså kulhydrater, som langsomt optages af din krop. Det modsatte af let baguette, øl, pommes frites, vafler, kogte kartofler, popcorn og chokolade, som alle er eksempler på HØJ GI mad.

Generelt kan man sige, at fødevarer med højt kulhydratindhold bør undgås, mens du bør spise mere protein.

Sørg for at få fødevarer med et LAVT glykæmisk indeks:

  • grøntsager
  • frugt og bær
  • fuldkornsprodukter
  • bælgfrugter som linser og bønner

6. Spil på hold med kaffen!

Vi har lært at ty til kaffekoppen, når vi er trætte. Koffein har en stimulerende effekt, og kaffe opleves for mange som opkvikkende. Du føler dig mere vågen og koncentreret.

kaffe få mer energi

Men det er faktisk muligt at få for meget koffein, og det kan ikke bare gå ud over søvnen (især hvis man drikker efter kl. 14.00). Men det kan også have den stik modsatte effekt:

For meget koffein i kroppen kan øge puls, blodtryk og for nogle føre til træthed. En årsag til dette kan være, at du er dehydreret.

LØSNING:

Ifølge EFSA’s (European Food Safety Authority) rapport kan du med god samvittighed drikke fire kopper kaffe, eller omkring 6,7 til 8 dl filterkaffe hver dag. Du er inde, hvis du tager 400 mg koffein dagligt.

7. Få nok vand

Kroppen består af 50 til 75 procent vand. Kroppen har således brug for løbende påfyldning af vand hele dagen for at erstatte væsketab fra lunger, hud, urin og afføring.

Lidt vand kan få dig til at blive dehydreret. Resultatet er nedsat blodgennemstrømning gennem årene og mindre ilt og næringsstoffer til muskler og andre organer.

Det er meget almindeligt at blive træt, have hovedpine og føle sig træt.

LØSNING:

Vand er den bedste tørstslukker. Anbefalet indtag for voksne er to til to en halv liter væske om dagen.

8. Fyld op med gode næringsstoffer 

Dagligt indtag af T8 forsyner kroppen med zink som hjælper med at opretholde normale testosteronniveauer i blodet samt magnesium og vitamin B6 som hjælper med at mindske træthed og udmattelse. Magnesium bidrager til normalt energistofskifte, normal muskelfunktion og normal psykologisk funktion. Terminalia chebula kan hjælpe med at opretholde en stærk libido.

Prøv T8 i 60 dage

50% RABAT – KUN 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder: