Øget forbrænding: 6 tips der booster stofskiftet!

Er du ved at være godt og gammeldags irriteret på ham din slanke kammerat, der kan spise hvad han vil, uden at tage et eneste gram på? Bare rolig. Det kan blive dig! Den gode nyhed er nemlig, at du faktisk SELV kan gøre en stor forskel for at øge forbrændingen. Her får du 6 tricks, der fører dig til et højere stofskifte – og tættere på en sixpack.

Forskellen mellem dig og din evigt-slanke kammerat ligger i kroppens hvilestofskifte. For mens du måske skal arbejde hårdt for at forbrænde fedt, fordi du har lavt stofskifte, forbrænder han fra naturens side mere uden den store indsats.

Heldigvis kan du øge forbrændingen i 6 nemme trin. Men lad os først se på, hvad der påvirker forbrændingen.

Hvad påvirker forbrændingen?

Forbrænding handler om, hvor hurtigt din krop er i stand til at nedbryde næringsstoffer i maden for at frigive energi. Det kaldes også stofskiftet.

Vi taler om den energi, der bruges til at holde vitale funktioner i gang, såsom kropstemperatur. Det er en proces, der afhænger af en række faktorer, såsom alder, køn, kropsfedt, muskelmasse, aktivitetsniveau og gener.

For eksempel vil en mand på 70 kilo, der tilbringer det meste af dagen helt i ro, have et dagligt forbrug på omkring 1650 kcal.

Du kan øge dit stofskifte ved at øge dit aktivitetsniveau. Samtidig er det sådan, at jo mere muskelmasse du har, jo mere energi bruger din krop. Dette skyldes, at muskler har et højere stofskifte end fedtvæv.

Læs også: Vil du opbygge muskler hurtigt?

Så hvordan øger du dit stofskifte?

6 råd for at øge forbrændingen

1. SPIS FLERE PROTEINER: Man har typisk anbefalet, at vi indtager 0,5 gram protein per kilo kropsvægt, for at vedligeholde kroppens muskelmasse. Men har du et par kilo ekstra på sidebenene, bør du i stedet sigte efter at spise 1.2–1.5 g protein per kilo kropsvægt.

2. DRIK VAND: At drikke vand er smart, hvis du vil tabe dig. At drikke et glas vand eller to, når du står op, hjælper din krop med at skylle giftstoffer ud og øger samtidig dit stofskifte. Ikke mindst er vand med til at mindske din appetit og dit kalorieindtag. En halv liter vand kan øge din forbrænding i mindst en time efterfølgende, og fordelene er især store, hvis du drikker koldt vand.

Før og efter - overvægtig og tynd. Stofskiftet har betydning for vægt.
Ekstra muskelmasse hjælper med at øge din forbrænding af kalorier.

3. BYG MUSKLER: Et kilo muskelmasse forbrænder omkring 12-13 kcal om dagen i hvile. Til sammenligning forbrænder fedt omkring fire kcal om dagen. Tager du tre kilo muskelmasse på, forbrænder du omkring 40 ekstra kcal om dagen.

4. FYSISK AKTIVITET: Kredsløbstræning giver dig ikke store muskler, men det kan øge dit stofskifte i timerne efter træningen. Træning med høj intensitet giver også et større boost til dit hvilestofskift end træning med lav eller moderat intensitet.

5. SPIS ET MELLEMMÅLTID: Det kan betale sig at spise en lille snack for at holde vægten nede. Flere undersøgelser viser, at de, der tager sig tid til et mellemmåltid, spiser mindre ved næste måltid.

6. GRØN TE: Grøn te bidrager til stofskiftet, som igen bidrager til vægtkontrol. Undersøgelser viser, at gruppen, der drak grøn te, i gennemsnit tabte 0,2 til 3,5 kilo mere end dem, der ikke drak te over en periode på 12 uger.

Hvordan får du sixpack?

Desværre er der ingen træningsmetoder, der kan reducere fedt på udvalgte kropsdele. Derfor kan du ikke bare fokusere på det fedt, der dækker de nederste mavemuskler, for at få en synlig sixpack. Din eneste mulighed er gradvist at forbrænde fedt fra HELE kroppen. Og den endnu værre nyhed er, at mavefedt som regel er det sidste, der forsvinder – og det første, der kommer tilbage.

Så præcis hvor lang tid der går, før mavefedtet forsvinder, afhænger af mange faktorer. Blandt andet hvor mange kilo du taber dig, hvor meget du træner og din kost.

Læs også: Slip af med ølmaven – sådan!

Men formår du at reducere dit kalorieindtag med 500 kalorier om dagen, samtidig med at du forbrænder 500 kalorier om dagen, kan du som tommelfingerregel regne med at tabe dig 0,5 kilo om ugen. Det svarer til 2 kilo om måneden.

Med tiden vil det fedt, der dækker dine mavemuskler, forsvinde – i takt med at fedtet også forsvinder andre steder på din krop. Vil du også gerne have nogle mavemuskler at vise frem, er det en god idé at træne dine mavemuskler 2 til 4 gange om ugen.

Fyld på med gode næringsstoffer

Dagligt indtag af T8 forsyner kroppen med zink, som hjælper med at opretholde normale testosteronniveauer i blodet, samt magnesium og vitamin B6, som hjælper med at mindske træthed og udmattelse. Magnesium bidrager til normalt energistofskifte, normal muskelfunktion og normal psykologisk funktion. Terminalia chebula kan hjælpe med at opretholde en stærk libido.

Prøv T8 i 60 dage

50% RABAT – KUN 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.