Manglende energi og overskud? 8 tips til at få mere energi

Er du træt og ugidelig næsten hele tiden, uden rigtig at forstå hvorfor? Manglende energi og overskud kan sætte en alvorlig dæmper for livsglæden. Heldigvis kan du sagtens få mere energi, hvis bare du skruer på de rigtig knapper. Læn dig tilbage, læs, og få det energikick, andre bliver grøn af misundelse over!

Hvis din hverdag består af fulde kaffekopper, højt tempo, kronisk gaben og en masse stress, er du langt fra alene.

Mange mennesker døjer med manglende energi. I yderste konsekvens taler vi om udbrændthed. Men for de fleste af os er det ikke SÅ alvorligt, men tværtimod “bare” en følelse af konstant at mangle energi og overskud.

I denne artikel viser vi dig, hvad du kan gøre for at få mere energi. Ofte skal der faktisk ikke så mange justeringer til.

1. Stress – en folkefjende

Din krop og hjerne har brug for pauser, for at lade op. Er du stresset og kører lange periode med lidt for meget om ørerne, kan det hurtigt give bagslag og resultere i manglende energi og overskud.

Ifølge forskning offentliggjort i Journal of the American Medical Association skyldes 80 % af alle lægebesøg stressrelaterede problemer. Man kan altså roligt sige, at stress er nutidens største fjende for folkesundheden.

Stress tapper dig for energi og overskud.

Kronisk forhøjede stressniveauer tvinger dine binyrer til at arbejde i højt gear. Resultatet er høje niveauer af stresshormonerne kortisol, adrenalin og noradrenalin.

stresset mand - manglende energi og overskud - få mere energi
Manglende energi og overskud kan bl.a. skyldes stress. Længerevarende stressende perioder dræner dig for energi.

Det er de samme hormoner, som udskilles, når man oplever en farlig situation. Kroppen kommer i en tilstand, der kaldes “kæmp eller flygt” (fight or flight). Den reagerer altså på præcis samme måde, som hvis du havde en vred løve efter dig.

LØSNING:

Vi får tit at vide, at det er vigtigt at trække vejret helt ned i maven. Men det er lettere sagt end gjort, når vi har en følelse af at alt falder fra hinanden.

Prøv at kontrollere din stress med simple vejrtrækningsøvelser, der slukker ned for det sympatiske nervesystem (kamp eller flugt) . Find en metode, du bryder dig om. Du kan fx. prøve meditation, rolig yoga eller massage. Derudover skulle både qigong og tai chi være effektive til at få mere energi og velvære.

Blot 5-10 minutter af enhver af disse øvelser kan berolige din hjerne og hjælpe din krop med at håndtere stress.

2. Læg en plan

En almindelig årsag til vedvarende træthed og lav energi er simpelthen, at du påtager dig mere, end du kan klare. Det kan være på dit arbejde, men det kan også være familiemæssige eller andre sociale forpligtelser.

Tal fra Avonova viser, at det især er tidspres, der gør, at vi føler os stressede på arbejdet.

Hele 42 % melder om for lidt tid, 36 % klager over manglende ressourcer, mens 26 % finder effektivitetskrav udfordrende.

LØSNING:

Prøv at få et overblik over hele din dag. Lav en plan og prioriter, hvad der er dagens vigtigste opgaver. På den måde får du sorteret dine opgaver i “vigtige” og “mindre vigtige”.

Vær ikke bange for at bede om ekstra hjælp, uanset om det er på arbejde eller privat, hvis det er nødvendigt.

3. Vær aktiv 

Studier viser, at du sover bedre efter træning. I løbet af dagen bør du derfor forsøge at få bevæget dig fysisk, blandt andet fordi det øger dopaminniveauet i hjernen.

  • Regelmæssig fysisk aktivitet styrker musklerne og øger udholdenheden.
  • Motion bringer ilt og næringsstoffer til cellerne og hjælper det kardiovaskulære system til at fungere mere effektivt. Og når din hjerte- og lungekapacitet er styrket, får du mere energi i løbet af dagen.
  • Konditionstræning får kroppen til at udskille endorfiner. Disse kemikalier hjælper os med at holde os vågne. Men lad være med at træne 1-2 timer før sengetid. Så kan du få problemer med at falde i søvn.

Læs også: Vil du opbygge muskler hurtigt?

LØSNING:

Find træningsskoene frem og gør noget, du synes er sjovt!

4. Få nok søvn 

Sover du dårligt? Så er det ikke så mærkeligt, at du føler dig træt og ingen energi og overskud har i løbet af dagen. God søvnkvalitet er vigtig for vores helbred. Skab gode søvnrutiner, så du får mere energi og overskud i hverdagen.

LØSNING:

  • Sørg for at træne regelmæssigt (se forrige punkt!)
  • Stå op fra sengen, hvis du ligger søvnløs i mere end 20 minutter
  • Undgå at sove i løbet af dagen (hvis du absolut SKAL have en powernap, så sørg for at den ikke varer længere end 20 minutter)
  • Løs eventuelle problemer og bekymringer i god tid før sengetid – læg bekymrende tanker fra dig, inden du kryber ned under dynen.

5. Få mere energi med den rigtige mad

Mad har den effekt på os, at den både kan gøre os meget trætte, men modsat også kan gøre at vi får MERE energi. Tag et kig på, hvad du spiser i løbet af ugen, og se, om du spiser mange tunge fødevarer, der er svære at fordøje.

LØSNING:

Både dit blodsukker og dit energiniveau har gavn af fødevarer med et lavt glykæmisk indeks (GI), altså kulhydrater, som langsomt optages af din krop. Det er altså det modsatte af let baguette, øl, pommes frites, vafler, kogte kartofler, popcorn og chokolade, som alle er eksempler på HØJ GI mad.

Læs også: Rigtig mandemad, som booster din testosteron!

Generelt kan man sige, at fødevarer med højt kulhydratindhold bør undgås, mens du bør spise mere protein.

Sørg for at få fødevarer med et LAVT glykæmisk indeks:

  • grøntsager
  • frugt og bær
  • fuldkornsprodukter
  • bælgfrugter som linser og bønner

6. Spil på hold med kaffen!

Vi har ofte for vane at ty til kaffekoppen, når vi er trætte. Koffein har en stimulerende effekt, og kaffe opleves for mange som opkvikkende. Du føler dig mere vågen og koncentreret efter en kop sort guld.

mand der drikker kaffe - en dårlig løsning  til at få mere energi

Men det er faktisk muligt at få for meget koffein, og det kan ikke bare gå ud over søvnen (især hvis man drikker efter kl. 14.00):

For meget koffein i kroppen kan øge puls, blodtryk og for nogle føre til træthed. En mulig årsag, hvis kaffen giver dig manglende energi, kan være, at du er dehydreret.

LØSNING:

Ifølge EFSA’s (European Food Safety Authority) rapport, kan du med god samvittighed drikke fire kopper kaffe, eller omkring 6,7 til 8 dl filterkaffe hver dag. Du er inden for anbefalingerne, hvis du indtager maks 400 mg koffein dagligt.

7. Få nok vand

Kroppen består af 50 til 75 procent vand. Kroppen har således brug for løbende påfyldning af vand hele dagen, for at erstatte væsketab fra lunger, hud, urin og afføring.

For lidt vand kan få dig til at blive dehydreret. Resultatet er nedsat blodgennemstrømning gennem årene og mindre ilt og næringsstoffer til muskler og andre organer.

Det er meget almindeligt at manglerenergi og overskud, få hovedpine og føle sig træt, hvis man mangler vand.

LØSNING:

Vand er den bedste tørstslukker. Anbefalet indtag for voksne er to til to en halv liter væske om dagen.

8. Fyld op med gode næringsstoffer 

Et kosttilskud kan hjælpe dig til at få mere energi i dagligdagen.

T8 er et nordisk kosttilskud specialudviklet til mænd. Dagligt indtag af T8 forsyner kroppen med zink, som hjælper med at opretholde normale testosteronniveauer i blodet, samt magnesium og vitamin B6 ,som hjælper med at mindske træthed og udmattelse. Magnesium bidrager også til normalt energistofskifte, normal muskelfunktion og normal psykologisk funktion. T8 indeholder desuden terminalia chebula, som kan hjælpe med at opretholde en stærk libido.

Udfyld formularen nedenfor, hvis du ønsker at gøre brug af velkomsttilbuddet.

Prøv T8 i 60 dage

50% RABAT – KUN 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder: